Σε περιόδους κρίσης, η αναζήτηση νέων αγορών και ευκαιριών γίνεται πιο επιτακτική από ποτέ. Οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ψηφιακής εκτύπωσης έχουν ένα μεγάλο πλεονέκτημα στην προσφορά νέων προϊόντων και υπηρεσιών σε σχέση µε εκείνους που δεν έχουν επενδύσει ακόμη στις νέες τεχνολογίες εκτύπωσης και οι εκτυπώσεις υφασμάτων είναι μία από αυτές τις ευκαιρείες.
Από την αρχή της εμφάνισής της η ψηφιακή εκτύπωση κατάφερνε σιγά σιγά να απορροφήσει αρκετούς κλάδους και προϊόντα των εκτυπώσεων (υπαίθρια διαφήμιση, διαφημιστικά έντυπα κ.λπ.), αλλά σε αρκετές περιπτώσεις κατάφερε να δημιουργήσει και νέες αγορές, ξένες μέχρι τότε για τη βιομηχανία των Γραφικών Τεχνών. Τέτοιες είναι οι εκτυπώσεις μεταβλητών δεδομένων, οι εκτυπώσεις για τον κλάδο εσωτερικής διακόσμησης, οι εκτυπώσεις υλικών οικοδομής κ.λπ.
Στα χρόνια που μεσολάβησαν, η ψηφιακή εκτύπωση απέδειξε πως είναι μόνο θέμα χρόνου η εισχώρηση της σε όλες τις μορφές εκτύπωσης και έτσι σήμερα δεν υπάρχει εκτυπώσιμο υλικό – από ξύλο μέχρι πλακάκια ειδών υγιεινής- που να μην μπορεί να τυπωθεί με τη βοήθεια κάποιας ψηφιακής μηχανής. Ένα νέο πεδίο δράσης για τους επαγγελματίες, σύμφωνα με έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, αποτελεί και η εκτύπωση υφασμάτων, τόσο για την αγορά της διαφήμισης όσο και για την αγορά της διακόσμησης και του ρουχισμού.
Τί δείχνουν οι έρευνες
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Pira International σε συνεργασία με τη FESPA, η αγορά της ψηφιακής εκτύπωσης υφασμάτων αναμένεται να αυξηθεί από τα €114,6 εκατομμύρια που ήταν το 2009, στο, σχεδόν, €1 δισεκατομμύριο έως το 2014. Μία τρομακτική αύξηση μέσα σε μόλις πέντε χρόνια. Κινητήρια δύναμη αυτής της αύξησης αποτελεί η αγορά της διαφήμισης και επιγραφής, όπου οι ψηφιακοί εκτυπωτές ευρείας διάστασης έχουν αντικαταστήσει ήδη παραδοσιακές μεθόδους και πλέον την αγορά αυτή μονοπωλούν οι ψηφιακές εκτυπώσεις. Ακολουθούν οι εκτυπώσεις υφασμάτων για είδη ρουχισμού και οι εκτυπώσεις για είδη οικιακής χρήσης.
Υπολογίζεται πως μέχρι το 2014, οι εγκαταστημένες μονάδες ψηφιακών εκτυπωτών για υφάσματα θα αγγίζουν τις 52.800, μία ποσότητα που μεταφράζεται σε ετήσιο ρυθμό αύξησης της τάξεων του 23,1%.
Με την τάση που διαμορφώνεται συμφωνούν και τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησε η εταιρεία InfoTrends, στο πλαίσιο της περσινής έκθεσης Fespa 2010 στο Μόναχο. Οι ερωτηθέντες επισκέπτες της έκθεσης δήλωσαν σε ποσοστό 70% πως σκέφτονται σοβαρά να επενδύσουν σε νέο εξοπλισμό το αμέσως επόμενο διάστημα. Σχεδόν οι μισοί εξ αυτών (42%), πρόκειται να επενδύσουν σε εξοπλισμό και υλικά για εκτυπώσεις υφασμάτων για τον κλάδο της οπτικής επικοινωνίας.
Συνοψίζοντας, θα μπορούσαμε να πούμε πως οι ψηφιακές εκτυπώσεις υφασμάτων βρίσκουν πρόσφορο έδαφος στις εξής κατηγορίες:
Α) Διαφήμιση (POP, Κατασκευές εκθεσιακών Περιπτέρων κ.λπ.)
Β) Διακόσμηση (Σκηνικά θεάτρου, διακόσμηση σπιτιού κ.λπ.)
Γ) Σήμανση κτηρίων
Τα δε πλεονεκτήματά τους έναντι του χαρτιού, του βινυλίου ή του μουσαμά, είναι συνοπτικά τα εξής:
Α) Διαφοροποίηση (Ένα νέο υλικό δημιουργεί μεγαλύτερο αντίκτυπο στον παρατηρητή)
Β) Νέες αγορές για τους επαγγελματίες των εκτυπώσεων
Γ) Χαμηλότερα κοστολόγια μεταφοράς λόγω μικρότερου βάρους υλικού
Δ) Μπορούν να καθαριστούν και να επανατοποθετηθούν χωρίς σημαντικές αλλοιώσεις
Ανακατατάξεις στην παγκόσμια αγορά
Σύμφωνα με την έρευνα της Pira, οι μετάβαση στην ψηφιακή εποχή της εκτύπωσης υφασμάτων φαίνεται να προκαλεί πολλαπλές ανακατατάξεις στην αγορά, αφού τα προηγούμενα χρόνια πολλές βιομηχανίες του κλάδου αυτού είχαν μετακομίσει τις μονάδες παραγωγής τους σε χώρες της Ασίας ή της ανατολικής Ευρώπης, εξαιτίας των χαμηλών λειτουργικών εξόδων. Το σκηνικό αυτό δείχνει να ανατρέπει η εισχώρηση της ψηφιακής εκτύπωσης στην αγορά, καθώς τα λειτουργικά κόστη είναι σαφώς μειωμένα.
Επίσης, ορισμένα από τα χαρακτηριστικά των ψηφιακών εκτυπώσεων είναι οι πολλοί σύντομοι χρόνοι παραγωγής, η κατ’ απαίτηση παραγωγή η οποία δεν απαιτεί τεράστιες μονάδες αποθήκευσης και η περιορισμένη διάσταση μιας μηχανής εκτύπωσης που δεν απαιτεί μεγάλες και δαπανηρές εγκαταστάσεις. Ο συνδυασμός αυτός των χαρακτηριστικών εκτιμάται πως θα φέρει τα επόμενα χρόνια αρκετές εταιρείες πίσω στις χώρες της Ευρώπης και τη Βόρεια Αμερική, από χώρες της Ασίας και την Κίνα όπου βρίσκονται σήμερα.
Ούτε οι αυστηροί περιβαλλοντικοί κανονισμοί της Ευρώπης και της Αμερικής φαίνεται να ανακόπτουν τις αλλαγές στην αγορά, αφού σταδιακά τα μελάνια διαλύτη αντικαθίστανται από Eco – Solvent μελάνια τα οποία είναι αποδεκτά από τις χώρες του δυτικού κόσμου.